0
Bismillah. Assalamualaikum para pembaca saya yang budiman. Semoga sihat sejahtera hendaknya.

Apa itu kolestrol?

Kolesterol ialah sejenis bahan yang seakan lemak, lembut dan berlilin yang berada dalam salur darah dan dalam semua sel-sel badan anda. Kolesterol adalah sebahagian penting bagi tubuh yang sihat kerana ianya digunakan untuk menghasilkan membran sel dan sesetengah hormon, dan berfungsi dalam fungsi-fungsi tubuh yang lain. 

Kolesterol datang dari dua sumber: badan anda dan makanan. Hati anda dan sel-sel lain dalam tubuh anda menghasilkan 75 peratus dari kolesterol darah. Selebihnya 25 peratus datang dari makanan yang anda makan.

 

Apakah yang berbahaya sekiranya bacaan kolestrol LDL kita tinggi?

Apabila kolestrol terlalu banyak berkitar dalam darah, ia boleh menyumbat arteri, meningkatkan risiko anda untuk penyakit jantung koronari yang akan membawa kepada serangan jantung dan strok

 
 
Kencing manis atau diabetes pun boleh menyebabkan arteri tersumbat apabila gula berlebihan dalam darah bergabung dengan AGE protein dalam darah sehingga mengumpulkan plak. Akhirnya arteri boleh tersumbat hingga meningkatkan risiko serangan jantung juga.

Memang ada banyak kaitannya antara satu sama lain. Kita cuba atasi masalah kesihatan ini daripada puncanya. 

Fokus kita pada masa ini adalah menurunkan paras kolestrol. Sebab itu, rajin-rajin la check paras kolestrol kita setiap tahun untuk ketahui tahap kesihatan kita. Jika tak OK, kita boleh lakukan rawatan awal dan mengelak penyakit-penyakit kronik daripada terjadi.


Bagaimana untuk menurunkan paras kolestrol?

Berita baiknya adalah, anda boleh menurunkan kolesterol anda dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar. Sama ada anda telah diberi ubat preskripsi atau dinasihatkan untuk membuat perubahan diet dan gaya hidup untuk membantu menurunkan kolesterol anda, ikutilah saranan doktor anda dengan baik

Untuk mengekalkan kolesterol anda dalam kawalan, anda disarankan untuk: membuat jadual untuk ujian kolesterol, makan makanan yang rendah kolesterol dan rendah lemak tepu dan bebas dari lemak trans, kekalkan berat yang sihat, dan sentiasa aktif secara fizikalnya.

Bagaimana suplimen dan vitamin semulajadi Shaklee membantu menurunkan paras kolestrol?

1. Alfalfa & Herb-Lax – berfungsi sebagai fiber di dalam usus (yang diperlukan) yang akan bergabung dengan kolesterol, air dan mineral berlebihan dan dikeluarkan sebagai najis.

2. B-Complex - Vitamin B3 (Niacin) membantu menurunkan paras kolestrol

3. Garlic - Merendahkan paras kolestrol dan mengurangkan tekanan darah

4. OmegaGuard - EPA dan DHA menurunkan kadar kolestrol jahat LDL

5. Vitamin C - Membantu menurunkan kadar kolestrol dan menguatkan dinding arteri. 

6. Vitamin E - Memperbaiki peredaran darah

Produk khusus untuk kolestrol

2 tahun yang lepas (Jun 2014), Shaklee telah memperkenalkan produk yang KHAS untuk kita ELAK daripada peningkatan kolestrol LDL ni. Namanya Phytocol ST.

Phytocol ST ni mempunyai struktur yang lebih kurang sama macam kolestrol LDL tau. Sebelum kita (tak sengaja) makan makanan yang tinggi kolestrol macam udang, telur kuning, biskut, donut, minuman segera 3 in 1, marjerin dan organ dalaman hati, ambil Phytocol ST ini. 

Apa yang Phytocol ST ni akan buat, dia akan tampal siap-siap kat dinding saluran darah kita iaitu tempat yang kolestrol LDL suka nak tampal, dan menghalang kolestrol LDL itu daripada terserap masuk ke dalam saluran darah kita. So, terselamat la darah kita daripada meningkatnya kolestrol. Best kan?!

 

Jadi kalau anda nak jaga kolestrol, jaga badan, jaga jantung, jaga kesihatan, sesuai ambil Phytocol ST ni bersama-sama dengan minyak ikan OmegaGuard (ada dalam senarai suplimen di atas) untuk sama-sama menurunkan paras kolestrol yang sedia ada tinggi.

Dalam masa yang sama kita mencegah kolestrol daripada meningkat, kita juga perlu menurunkan kadar kolestrol. Baru lah tubuh badan kita lebih terjaga. 

 

Kedua-duanya ini amat berkesan membantu menurunkan paras kolestrol. Tapi nasihat saya, anda juga mesti jaga pemakanan tau. Sebab takde gunanya anda ambil suplimen tapi tak jaga makan. Keberkesanannya akan menjadi lebih sukar dan lambat. 

Sayangi badan, belanjakan lah badan kita Phytocol ST dan OmegaGuard ini untuk kawal kolestrol LDL kita. 
Nak lagi baik, tambahkan suplimen vitamin lain agar badan kita lebih mudah membantu menurunkan kolestrol.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia.

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda..
Ingin dapatkan suplimen untuk anda dan keluarga dengan harga istimewa?
Ingin mendapatkan tips ekslusif yang percuma?
Ingin menjana side income 2-5 angka setiap bulan hanya dari rumah?
 
Boleh hubungi,
Wan Syahida
Rakan Konsultasi Shaklee Anda
www.syahidashukri.com

Post a Comment

 
Top